Bedre togdækning og flere busser

Movia1 Movia

Susanne Due (A)                                               Nicolai Kampmann (A)

Takket være en fornuftig styring af vores kollektive transport, kan vi i Region Hovedstaden i år komme med flere positive meldinger.

Vi holder hånden under den kollektive transport. Vi kommer ikke til at lave forringelser af vores bus- eller toglinjer. Tværtimod.

Socialdemokratiet har i budgetaftalen for 2025 foreslået, at en del af det begrænsede råderum skal tilgodese forbedringer af lokalbanestationerne i Nordsjælland.

Det hører sammen med, at vi i juni sendte en udviklingsplan for lokalbanerne i høring.

Udviklingsplanen skal sætte retning for udviklingen af lokalbanerne de næste 10 år. Målet er at gøre lokalbanerne mere attraktive ved at mindske rejsetiden og skabe bedre forbindelser til og mellem banerne.

Vores lokalbaner skal gøres mere attraktive og det foretrukne transportmiddel for borgerne.

Når svarfristen for høringen er udløbet i starten af oktober, vil vi se på, hvad der er kommet ind af gode ideer. Så vil vi prioritere indenfor de rammer, vi har.

I budgetaftalen indgået med samtlige partier i Region Hovedstaden afsætter vi tre millioner kroner, især til forbedringer på Frederiksværkbanen mellem Hillerød og Hundested.

I búdgetaftalen har samtlige partier desuden vedtaget at øge driften fra timesdrift til halvtimesdrift på lørdage, søndage og helligdage på alle lokalbanerne i Nord, dog ikke Nærumbanen, der i dag har tyveminuttersdrift.

Vi øger antallet af afgange til halvtimesdrift på hverdagsaftener på Frederiksværkbanen og Lille Nord (mellem Hillerød og Helsingør), så der er halvtimesdrift frem til ca. kl. 22.00.

Vi afsætter en million kroner til nat transport. Det sker ved, at S busserne og lokalbanerne kører i timedrift hele fredag og lørdag nat. Det gør det muligt for hovedparten af regionens borgere at komme hjem i weekenden med de velkendte bus- og toglinjer.

Vores mål er at flere passagerer kan rejse kollektivt frem for i bil.

Disse initiativer skønnes at øge passagertallet med mange hundrede tusinde på et år, når først borgerne har vænnet sig til de hyppigere afgangstider.

Den øgede frekvens af afgange kan forventes at træde i kraft fra sommeren 2025.