I midten af november afholder udvalget for Trafik og Regional Udvikling en trafikkonference på regionsgården i Hillerød.
AF KIM ROCKHILL
Det kan ikke komme bag på nogen, at den kollektive trafik er hårdt presset på stigende udgifter og vigende passagertal. De sidste par år, har mange passagerer fulgt sundhedsmyndighedernes råd, om at finde alternative transportmuligheder under Coronapandemierne – det var godt for smittetallene, men ikke godt for passagertallene i tog og busser. Det har medfødt at mange har forladt vores kollektive transport, men også i årene før Coronapandemierne var passagertallene for nedadgående.
Den anden del af udfordringen – voldsomt stigende brændstofpriser, understreger blot at der skal gøres noget. Det er det vi skal bruge trafikkonferencen til.
Jeg ser ferm til, at få input fra dem der ved noget om kollektivtrafik, fra dem der dagligt pendler med bus og tog, fra nogen der måske kun bruger bus og tog en gang imellem – sådan en som mig selv. Måske et input fra en fremtidsforsker, så vi ikke sætter noget i gang, der om 5 – 10 år er ude af trit med hvordan vi bor, arbejder og lever. Eller hvad med et oplæg fra en ”købmand”- en der ved hvordan man lokker kunderne ind i butikken med gode tilbud, rabatter og konkurrencer? Eller måske er det dig som læser med her, som har en ide – så må du endelig gerne skive til mig, eller Nicolai Kampmann der også er med i TRU.
Spørgsmål jeg selv gerne vil have belyst er:
Hvordan får vi passagererne tilbage i tog og busser?
Hvor mange skattekroner, er vi villige til, at den kollektive transport må koste?
Kan vi få flere over i den kollektive transport hvis vi ”straffer” (Afgifter, højere pris på brændsel, p-afgifter el.lign.) pendlerbilisme i byerne?
Hvad sker der, hvis der bliver fri adgang til, at tage kollektiv transport i hele landet? Ligesom vi har fri adgang til læge og hospital?